Nejdřív propad na nulu, pak rekord firmy. Brašnářství Tlustý koronaviru odolalo, letos začne vyrábět i kožené boty

Ne všechny firmy podnikající v módě mají v Česku problémy. Svoje místo na trhu už před několika lety našel výrobce kožených doplňků Brašnářství Tlustý a spol. Dílna z pražských Vršovic, kterou vlastní bývalý IT manažer Ivan Petrův, dokázala v loňském, koronavirovém roce zvýšit obrat téměř o třetinu na 44 milionů korun. V tom letošním navíc Petrův hodlá rozšířit výrobu a začít vyrábět kožené boty.

Základem byznysu, jenž si udržuje jméno původního živnostníka, který už v podniku nepracuje, jsou kožené brašny, které prodává v ceně kolem 15 tisíc korun. Další částí sortimentu s doživotní zárukou jsou pak doplňky jako peněženky, opasky či diáře.

Z nuly na 10 milionů

Ani vršovická dílna s 25 zaměstnanci s napojením na další živnostníky v regionech neprošla jarním lockdownem bez šrámů: prodeje v březnu a dubnu se propadly téměř k nule a podnik začal vyrábět ochranné štíty z plastu, aby nemusel propouštět. Pak už ale zákazníci podrželi Brašnářství Tlustý, které před Vánocemi vyrobilo přes 12 tisíc kožených výrobků při tržbách 10 milionů korun měsíčně, což byl dosavadní rekord v historii firmy.

 

"Báli jsme se, že lidé přestanou nakupovat, protože přece jen děláme věci, jejichž nákup se dá odložit. Naštěstí se to nepotvrdilo," říká Petrův. Dílna ale nespoléhala jen na to. Začala nově vyrábět kožené podložky na stoly a pronikla do nového segmentu home decor, kde už teď prodává tisíc kusů měsíčně.

Firmě se loni vyplatila její sázka na komunitu fanoušků na sociálních sítích, hlavně na Facebooku, kde jich má téměř 70 tisíc. Podobně jako sázka na on-line prodeje, která ji už dříve odlišovala od řemeslné konkurence. Ačkoliv dělá Brašnářství Tlustý zakázkovou výrobu, přichází 85 procent objednávek a 95 procent tržeb přes internet. A více než desetina obratu naopak pravidelně míří do podpory internetových prodejů. Ani do budoucna nehodlá Petrův nic měnit a jediným místem, kam si zákazníci budou moci zboží přijít fyzicky koupit, zůstane showroom ve Vršovicích, který je přímo uprostřed výrobní haly.

K dalšímu růstu firmy, která letos cílí na tržby 80 milionů korun, má přispět další posílení digitálního marketingu. Jednak aby byla značka ještě více vidět v Česku, ale i kvůli průniku na lukrativní trhy v zahraničí, jež zatím tvoří asi 15 procent obratu. Petrův si hodně slibuje od trhu v USA, kde firma začala prodávat v Česku vyrobené věci pod značkou Legion. Zatím zde má tržby v řádu statisíců, cílem je dostat se k jednotkám milionů korun.

"Pořád jedeme výrobně na třetinu kapacity. Máme rezervu 40 až 60 milionů korun, které zvládneme vyrobit navíc i v současných prostorách," tvrdí Petrův.

Tady se budou vyrábět boty

Vůbec největším krokem, který letos Brašnářství Tlustý chystá, je rozjezd vlastní výroby šitých kožených bot se zajištěnými opravami. "Jen v Česku je trh v desítkách milionů korun," říká Petrův, který se chce vklínit mezi luxusní ševcovství a masovou produkci.

První kožené boty by Petrův rád prodával už ve druhé polovině letošního roku. Spojil se proto s úspěšným pražským ševcem Michalem Pavlasem, který v celé věci vystupuje jako odborný konzultant. Společně už loni vyrobili několik set kusů obuvi pro náročnější zákazníky v ceně 15 tisíc korun. Pro masovější trh je to podle Ivana Petrův už drahé, cena chystaných kožených bot bude pět až sedm tisíc korun.

Ani kvůli botám nehodlá Brašnářství Tlustý otevírat kamenné prodejny a vše bude řešit po internetu. Troufne si na to díky novým technologiím, jež dovolují pomocí aplikace naskenovat nohu a poslat data výrobci, který přesně padnoucí koženou obuv vyrobí. Podobnou věc používá pro jiný typ bot třeba jeden z hlavních světových výrobců bot, americká firma Nike.

Na baťovskou tradici navazují v Česku i jiní. Už několik let ve Zlíně působí firma Vasky mladého podnikatele Václava Staňka. Vyrábí vlastní boty v nižší cenové relaci, než chystá Brašnářství Tlustý, ale dokázala už s tržbami asi 150 milionů korun obsadit část tuzemského trhu. Ten má podle obuvnické ročenky ve všech kategoriích, včetně těch nejlevnějších a většinou dovážených bot, velikost asi 30 miliard korun. Vasky prodává i v kamenných obchodech a loni v prosinci otevřel novou prodejnu v pražské ulici Na Příkopě. A podobně jako Tlustý u bot proniká zase Vasky do teritoria kožených doplňků.