zdzB1.jpg

 

 
 

Vyrábějí na strojích, které pracovaly již v továrně Tomáše Bati. Prodávají ale moderně. Na jaře si pomohli výrobou ochranných prostředků, aby nemuseli propouštět lidi, kteří jinak šijí kožené kabelky, pásky, brašny a tašky.

 

Rok 2020 může být pro mnoho řemeslných výrobců tím posledním. Zvlášť pokud vyrábějí luxusnější zboží, které se v krizi stává zbytným. Kdo by řešil nákup kožených doplňků v době, kdy neví, jestli bude mít na základní potřeby. Pražské Brašnářství Tlustý ale bojuje úspěšně: podle odhadů svého majitele letos dosáhne na vyšší obrat než loni. Už před nástupem pandemie prodávalo online a od jara rozšiřuje sortiment tak, aby nemuselo propouštět.

„Letošní rok je šílený,“ hodnotí majitel a jednatel firmy Ivan Petrův. Kromě poklesu poptávky a onemocnění zaměstnanců dopadly na výrobce kožených doplňků důsledky zavřených hranic. „Materiál vozíme ze zahraničí, protože u nás se už nedá koupit tak kvalitní. Na jaře jsme měli tři měsíce problém s dodávkami z Itálie. Poté, co se otevřely hranice, byla rozhozená logistika. Navíc vstupy zdražují, protože euro jde nahoru,“ popisuje Petrův, jakým komplikacím jeho firma čelí.

Co Brašnářství Tlustý naopak pomáhá, je prodej po síti. Kožené výrobky se dají koupit buď přímo v dílně v pražských Vršovicích, nebo přes internet. Firma proto nemá vysoké náklady na kamenné prodejny a může cílit na zákazníky po celém světě. Je aktivní zejména na sociálních sítích.

 
„Na Facebooku máme 60 tisíc loajálních fanoušků. To funguje, když zahraniční zákazník vidí velikost této komunity, nabude k nám důvěru,“ míní Petrův.
 
 

Někteří řemeslní výrobci vnímají online prodej a virtuální komunikaci se zákazníky jako degradaci osobního prodeje produktů vyráběných v dílnách ručně, z poctivých materiálů a tradičními postupy. „Zákazníci si přece chtějí takový produkt osahat, promluvit si o něm přímo s jeho výrobcem, nebo si domluvit úpravu na zakázku. Takový způsob prodeje přece nejde do online světa přenést,“ popisuje tento tradiční názor Petrův. Jeho firma je ale důkazem, že jde.
 

„Z každého milionu obratu investujeme 100 tisíc do online reklamy a další peníze do vylepšování naší online prodejní platformy,“ říká.